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Help Graupner MX-12 Buonasera a tutti .... Dopo aver crashato per un annetto il mio Walkera 22E ho finalmente deciso di iniziare a pensare al futuro , mi sono cosi orientato e ho acquistato un Graupner MX-12 . Ora , mi son accorto che la radio viene fornita senza caricabatterie , e leggendo il manuale ho visto ci son alcune indicazioni sulle caratteristiche di quest'ultimo , ma per togliermi ogni dubbio chiedo a voi che di certo ne sapete di piu' ... insomma , ho l'MX-12 , con pacco batterie da 9,6 Volt 1,7 Ah , un qualsiasi caricabatterie 12 Volt 500 mA e polarita del connettore corretta va bene o mi consigliate di prendere un caricabatterie apposito ? Vi ringrazio in anticipo per le risposte ed eventuali correzioni se ho scritto cavolate ! |
se non hai necessità di un nuovo CB per altri scopi direi che puoi tranquillamente usare il CB che dici tu: 12V, 500mA (ma anche 300-400 è ok) e connettore con polarità corretta! se non l'hai ancora visto occhio che Graupner per la presa jack usa il negativo all'interno<_< Citazione:
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Grazie per la celerissima risposta .:wink: Si infatti ho visto che "stranamente" usa il positivo all'esterno . Ora mi sto studiando il manuale d'uso e cercando di impostare il tutto per l'eli . A proposito di questo mi devo spingere in settaggi particolari tipo grafici del gas o posso lasciare tutto di base a parte il tipo di piatto , di modulazione e corsa dei servocomandi ??? :) |
Mi pare inoltre di aver letto in giro , ma non ricordo dove ne se ho capito bene , che c'è la possibilità di rendere i comandi dell'eli meno veloci e quindi più docili per un principiante , direttamente dai settaggi della radio , se questa opzione esiste a cosa corrisponde ???:) |
ciao anc'io ho un mx 12 e il comando per settare e rendere i comandi piu docili e il dual rate a pag 26 p'er gli eli io come D/R ho messo circa il 75% su cabra/picchia e sugli alettoni il resto tutto normale per il caricabatterie vuola la polarita invertita ciao piero |
Ti ringrazio tantissimo delle dritte , ho gia preso manuale e trasmittente e impostato i settaggi da te suggeriti , appena possibile si prova a sollevare i pattini da terra !! :wink: |
altri settaggi Ciao, forse già lo sai (in tal caso meglio così) ma oltre a ridurre i comandi per rendere l'eli più "docile" devi anche impostare tutto il resto.... curva del gas, curva del passo, tipo di piatto e tutte ste cosine qui...:wink: |
Citazione:
Ciao , ho impostato tipo di piatto , di modulazione ... le curve del gas e del passo le ho lasciate standar come di default . Considerando sono ad un bassissimo livello , diciamo riesco a tenere l'eli in discreto hovering , quindi non se ne parla ancora di fare volato o peggio 3D , devo apportare modifiche anche alle curve ???<_< <_< <_< |
Citazione:
Ciao, direi prepio di si..... ora spiegarti tutto qui non è semplice ma se fai una ricerca sul forum pian piano ti chiarisci le idee:wink: |
Citazione:
Ok , appurato che mi devo studiare le curve ... installando il tutto è uscito un nuovo dilemma : Il gyro ha 3 cavetti , 1 che va al servo , 1 alla ricevente nel relativo canale ( nel mio caso ho una rx R700 , quindi nel canale 4 ) , e 1 altro cavo , che serve come selettore AVCS o normale , posso utilizzare il canale del carrello per connettere questo cavetto , il 5 ? E devo fare impostazioni strane sul telecomando per utilizzare e nel giusto modo questo canale ? Lo so che vi sto riempiendo di domande ma attualmente non ho manco tempo di correre a chiedere aiuto in un campo volo :-( |
Citazione:
Prima di tutto sul manuale della radio trovi parecchie cose..... comunque io lo avevo messo sul canale della sensibilità del giro che comandavo poi con un interruttore però ripeto leggi bene le istruzioni del giroscopio (puoi fare una ricerca sul forum ci sono decine di discussioni) e della radio, ti chiariranno molto le idee. |
allora il tuo gyro va collegato al canale 4 e 5 attenzione pero che hai una levetta che muovendola toglie il blocco al gyro, nelle istruzioni e quella che fa muovere il carrello, non ti preoccupare ci farai l'abitudine, poi se vorrai metter i carrelli retrattili all'eli ti dovrai comprare un servo tipo il gy 240 che lasci libero il canale 5 |
Ciao e grazie di nuovo per le tempestive e precise risposte . Ho passato praticamente tutta la giornata su forum e manuale della MX-12 , tirandomi anche giu' un vademecum che magari , appena terminato , lo potro' postare e se un utente piu' esperto mi controlla e corregge possiamo lasciarlo ai posteri . Suon riuscito a impostare il tipo di piatto , la modulazione , le curve del gas e del pitch , sensibilità e corsa dei servocomandi ... Di connettere il Gyro sui canali 4 e 5 ci siamo , ma ora la mia domanda è : "Devo miscelare in qualche maniera questi 2 canali ?" |
Ciao, no non devi miscelare niente, il 4 (se non sbaglio) è il comando della coda che passa attraverso il giroscopio il 5 serve solo per bloccare o sbloccare la coda.... quindi sono due canali separati in tutto, uno lo comandi con lo stik(4) l'altro con l'iterruttore(5) p.s. non ti scoraggiare per "tutta la giornata" passata sul forum e sul manuale, io ci passai tre mesi prima di fare il primo owering gon il caliber 30:lol: è anche vero che l'eli per me è solo un diversivo. ora che conosco la radio in ogni piccola funzione ...... l'ho cambiata e devo ricominciare da capo!!!:icon_rofl |
se hai un giro con blocco coda non devi assolutamente miscelare i canali in caso contrario si..tutto e in base al tuo gyro |
Queste sono le caratteristiche tecniche come da libretto istruzioni : digital gyro is specially designed for the RC helicopter.it is utilized the AVCS and is of high performance compact dimension and light weight. 1. Technical Features 1.1 Control system:Digital advanced PI(proportional interation) 1.2 Operating voltage: DC4-6v 1.3 Dimension:22*22*19.5mm 1.4 Weight:10.5g 1.5 Functions :reverse switch sensitivity trimmer, server travel adjustment. The gyro sensitivity adjustment and AVCS & normal model switch can be operated via the transmitter. 1.6 Functions: reverse switch, AVCS on/off switch, sensitivity trimmer, servo travel adjustment. The gyro sensitivity adjustment, and AVCS mode & normal mode switch can be operated via the transmitter. 2. Identifications and Functions 1.1 Identifications 1.2 Reverse switch Alter the gyro control direction 1.3 AVCS switch Digital servo model switch. When the DS ON/OFF switch is switched to the ON position, the digital servo is activated: when the DS ON/OFF switch is switched to the OFF position, the traditional servo is activated Note: If the DS ON/OFF switch is switched to the ON position ,damage or burn maybe happen on the low watt servo. 1.4Control delay trimmer The control delay trimmer is used to adjust the signal speed .If a slow-speed servo is used and found the hunting effect ,clockwise tunes the trimmer and increases the delay time to eliminate the effect, If a high-speed servo, such as a digital servo, is used, adjust the trimmer to 0. 1.5Gyro travel adjustment trimmer Set the maximum travel of the rudder servo, Pull the rudder stick to the full left and right ends respectively and adjust the rudder servo travel within the maximum ranges of the tail rotor sleeve. Clockwise tuning the trimmer increases the rudder travel. 1.6Gyro sensitivity input trimmer Connects to the receiver sensitivity input channel (usually AUX 2or AUX 3). The trimmer can be used to switch the gyro sensitivity and mode (AVCS mode and normal mode). Single core is easy to be broken and is forbidden to draw. 1.7 Rudder input connector Rudder input connector connects to the rudder input channel of the receiver. 1.8 Rudder servo connector Rudder input connector connects to the rudder servo. 2.0 LED Quick flash: the gyro is in the process of initialization when the power is turned on. LED on: the gyro is in the AVCS mode. LED off: the gyro is in the normal model or the power is turned off. Flash twice: in the AVCS mode, the neutral position of the rudder servo current received signal is different from the neutral position which is previously saved in the gyro. Below are the situations of flash twice: a. The rudder servo bellcrank is being adjusted: b. The neutral position of the rudder servo has been drifted, and the neutral position has to be reset 3.0 Gyro Sensitivity Setting Via Transmitter 3.1 The relationship between the transmitter sensitivity setting value and the gyro sensitivity When the receiver sensitivity channel sends the signal of neutral position, the gyro sensitivity value is 0.When the signal sent is above the neutral position ,the gyro is in the AVCS mode: when the signal sent is below the neutral position ,the gyro is in the normal mode. If the transmitter, is of gyro sensitivity adjustment function, the gyro sensitivity can be adjusted via the GYRO function in the transmitter: if the value is set at 50%, the gyro sensitivity is 0.If the value is set at 0-50%, the gyro sensitivity is ranged from 100% to 0% (normal mode): if the value is set at 50-100%, the gyro sensitivity is ranged from 0 to 100% (AVCS mode). The transmitter sensitivity switch can simultaneously control over the gyro sensitivity and operation mode. The ATV value of the transmitter sensitivity switch can also take control of the gyro sensitivity. When the ATV is at 90%, for example, the gyro sensitivity is 100%. 3.2 The gyro sensitivity setting via the transmitter sensitivity switch 4.0 Use Method 4.1 Mounting to the fuselage Be careful when operating the switch and trimmer, because a small switch and trimmer are used. Always operate the switch and trimmer with the mini screwdriver supplied. When mounting the XMHOBBIES gyro to the helicopter gyro bed, please use the double adhesive tape with the XMHOBBIES. At the same time, please check the bottom of the gyro body is perpendicular to the main shaft of your helicopter. When used with a motor helicopter, mount the XMHOBBIES at least 10 cm away from the drive motor. 4.2 Wiring diagram 4.3 Servo selection While using the digital servo as the rudder servo, switch the DS ON/OFF switch to the ON position. While using the traditional serve as the rudder servo, switch the DS ON/OFF switch to the OFF position. Note: when using a traditional servo and switching the DS ON/OFF switch to the ON position, damage or even burn may happen on the Iow watt servo. 4.4 Inspect the rudder bellcrank Switch the gyro AVCS switch to the normal mode. Turn on the transmitter power and then turn on the receiver power. Don't move the servo bellcrank or the helicopter for about 3 seconds because the gyro is initializing. LED will intermittently flash. When the rudder servo is in neutral position, it must be linked at a position to which the servo bellcrank and servo push rod are perpendicular. Adjust the length of the rudder servo bellcrank in accordance with the helicopter manual. Try moving the rudder stick to the left and right, and check the direction of the rudder servo operation. If the rudder servo moves in the opposite direction, use the transmitter reverse function to reverse it. Note: if the rudder revolution mixing function is activated, put the throttle stick at the neutral position when setting the neutral position at initialization. For the safety purpose, when setting the motor, turn off the motor power or switch off the rudder revolution mixing function, and set the value to zero. 4.5 Gyro sensitivity adjustment The gyro sensitivity depends on the rudder servo and helicopter. In principle, the faster the rudder servo speed is, the higher the gyro sensitivity has to be set. The faster the main rotor blade rotation is, the higher the rudder servo sensitivity has to be increased. So adjusting the gyro sensitivity is a must. For example, the sensitivity for the aerobatic maneuvers (ST-l, ST-2) must be lower than that at hovering flight. Set the gyro sensitivity trimmer to the approximately 60 - 70% for aerobatic maneuver, and 70 - 80% for hovering flight. 4.6 Inspection of the gyro operation direction Lift off and hover the helicopter, and shake the helicopter head leftward. The drift direction of the rudder servo should be same with the rudder stick of the transmitter, which moves rightward. Otherwise, reverse the reverse switch in the gyro. Note: if setting the gyro operation direction wrong, the helicopter will auto rotate at high speed and result in serious danger! 4.7 Adjustment of rudder servo travel Pull the rudder stick to the full left and right ends respectively and adjust the rudder servo travel within the maximum ranges of the tail rotor sleeve. During flight, the rudder servo movement is within the maximum travel and protect the servo and its bellcrank. Don't set the rudder servo travel too narrow to decrease the gyro Di piu' sinceramente non so e a forza di cercare di chiarirmi dei dubbi me ne son sorti altri 1000 ... insomma sto impazzendo :icon_rofl :icon_rofl :icon_rofl :icon_rofl :icon_rofl |
Ciao,quel cavetto puoi collegarlo al canale carrello o canale aux..la tua rx se non sbaglio dovrebbe avere 7ch collega il gyro al 4ch e l'altro cavetto al 5ch...ciao :D |
Citazione:
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ahah si scusate non lo avevo notato....:unsure: mi son iscritto da poco e non conosco ancora bene il forum :P |
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